tisdag 18 september 2012

Bryggning av Lakritsporter med multipel personlighetsklyvning (än så länge)

Först vill jag börja med att be om ursäkt för det långa uppehållet. Sommar, jobb osv. ni vet det vanliga blajjet man läser om på varenda bryggblogg och om ni inte vet det så är det dags att börja läsa andra bryggbloggar (men framför allt brygga mer själva).

I söndags var det i alla fall dags för den första bryggningen efter "sommarlovet" och det blev min/vår tredje batch vilket är en porter bryggd med lakritsrot och stjärnanis. Nytt för denna brygden var även, förutom att vara den första "mörka" ölen som vi bryggt att min bryggkompanjon Emil var med för första gången och lärde sig. Emil föredrar dock hellre ljusa öl men denna gången innebär det bara mer för mig, det är lite den dealen vi har.

Bryggning ja.... Som rubriken antyder så är det en porter med lakrits som har tillverkats men vi har inte gett den ett namn än. Förslagen är: Tållbot Lakritsporter, Pipan Lakritsporter eller pingvinporter. De två sistnämnda är högst aktuella.

Bryggprotokoll - "laritsportern" - 18 L
Malt & Extraktgivare
3kg Pale Ale Malt
0,2kg Crystal 100
0,15kg chokladmalt
0,1kg svartmalt
0,1kg special B
0,15kg havregryn
0,05kg mörkt muscavadosocker (tillsatt vid "flameout" tillsammans med amarillon)

Försockringsrast 66ºC - 60 minuter
Koktid - 60 minuter

Humle och kryddor
15g challenger kottar 7,80% α-syra - 60 minuter
15g challenger kottar 7,80% α-syra - 30 minuter
22g lakritsrot - 30 minuter
5g stjärnanis - 30 minuter
10g tettnanger pellets 4,80% α-syra - 15 minuter
10g Amarillo 9,60% α-syra - 0 minuter


Övrigt
Protafloc, Jästnäring

Jäsning
7 dagar primär - Fermentis us-05
7 dagar sekundär

OG 1052 - 33 IBU - ~68 EBC
--------------------------------

Bryggningen gick smidigare än räknat og var beräknat till 1055 så det får jag väl se som lyckat. Den enda huvudbryn jag har är att den kanske är lite ljus, mer åt brown porter hållet, eller det såg iaf ut så i mätglaset när jag mätte og men det gör inte så mycket. tror det kommer bli en snygg och god öl ändå. Just nu jäser den i mitt "skafferi" på bekväma 20 grader och den tog bra fart direkt.

skål på er och må bretanomyces endast komma om ni så själv vill/ Sebastian

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar