fredag 15 juni 2012

Början på en serie av äppelcider

I tisdags tappades Bridezilla över till sekundär & torrhumling. Jag passade då på att återanvända jästen till ett litet experiment, på jästkakan hälldes 8,5 liter äppeljuice & 300 gram råsocker. Og hamnade efter viss spädning (därav halvlitern) på 1.052. När jag "bryggde" slog det mig att om detta blir lyckat så ska detta bli ett koncept till en hel serie cider vid namn Phoenix: Risen from the ashes off (namnet på ölet som jästen kommer ifrån). Jag tror att cidern får olika karaktär beroende på vilken öl dom varit bryggd på jästen innan (humlerester, smakämnen i malten etc.). Phoenix: risen from the ashes of Bridezilla (eller para Phoenix) kommer jag låta jäsa ut tills den är väldigt torr innan den hamnar på flaska.


Medans jag tappade över Bridezilla så passade jag även på att ta ett sg värde som visade sig ligga på 1.012. Detta betyder att bridezilla i nuläget ligger på 6,8 abv vilket är ungefär där jag siktat. får se hur mycke det hinner ändras innan flaskning på söndag.


/Sebastian

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar